Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

1. Co to jest EDR/ CDR? Czy to jest to samo?

Nie, to nie to samo.

EDR to Event Data Recorder – rejestrator zdarzeń drogowych. Jest to funkcja zapisu parametrów ruchu pojazdu i działań kierującego w czasie 5 sekund przed zderzeniem, danych zderzenia oraz informacji o aktywowanych urządzeniach zabezpieczających lub wdrożonych działaniach aktywnych systemów ochrony. Od niedawna EDR rejestrują nie tylko zdarzenia takie jak kolizje, wypadki, ale również np. pobudzenie systemów ochrony (automatyczne hamowanie etc), nawet jeśli nie nastąpi zdarzenie.

W rejestrator zdarzeń drogowych wyposażone jest 99% pojazdów z runku północnoamerykańskiego oraz duża część marek europejskich. Od maja 2022 roku wszystkie nowe modele samochodów sprzedawane w Europie będą wyposażone w rejestrator EDR, na podstawie rozporządzenia Unii Europejskiej General Safety Regulation no. 2019/2144 w związku z dokumentem harmonizacji przepisów dot. pojazdów nr WP.29.

CDR Bosch to system umożliwiający odczyt danych z rejestratora EDR. Dane można odczytać podpinając interfejs do auta przez złącze diagnostyczne OBD lub bezpośrednio do sterownika poduszek gazowych.

2. Czy w każdym samochodzie jest „czarna skrzynka”?

Nie. W pojazdach samochodowych nie ma takiego urządzenia jak „czarna skrzynka”. Zapisy danych EDR w pojazdach następuje w momencie zdarzenia, jest całkowicie autonomiczny obejmuje 5 sekund przed zdarzeniem i nie wymaga instalacji w pojeździe żadnych urządzeń typu “Czarna skrzynka”. Określenie „czarna skrzynka” jest mylące, ponieważ najczęściej stanowi analogię do lotniczych urządzeń rejestrujących, które w odróżnieniu od rejestracji w pojazdach dokonują ciągłej (w pętli) rejestracji danych.

3. Czy w każdym samochodzie jest rejestrator EDR?

Niemal każdy współczesny pojazd wyposażony został przez Producenta w jakiś rodzaj rejestracji danych związanych ze zdarzeniami drogowymi. Zakres rejestrowanych parametrów może ulegać znacznym wariacjom w zależności od roku, modelu i producenta. Nie wszyscy producenci udostępniają protokół odczytu tak zarejestrowanych danych.

4. Jakie dane da się przeczytać ze sterowników w pojeździe?

kody błędów i zdarzeń – informacje dotyczące stanu systemów i komponentów pojazdu
ramki zamrożone (freeze frame) – informacje towarzyszące usterkom lub zdarzeniom
historia operacyjna, historia przepływu energii – zapisy związane z eksploatacją pojazdu
historia interwencji ABS/ESP i inne zdefiniowane przez Producenta
pamięć zapasowa – kopia niektórych informacji chroniona przed skasowaniem za pomocą narzędzi serwisowych
rejestracja EDR – zapisy towarzyszące zdarzeniom typu kolizja – rejestrowane na 5 sek. przed zdarzeniem

5. Co to jest CDTerminal?

Urządzenie do zdalnego odczytu danych diagnostycznych i EDR w miejscu postoju pojazdu. Korzstajac z CDTerminal nie ma konieczności transportowania pojazdu do warsztatu, wykorzystywania licznych interface’ów czy ukończenia specjalistycznych szkoleń z systemów diagnostycznych.

Urządzenie jest autorskim projektem Crash Data Poland i jest integralną częścią rozwiązania służącego do odczytu i analizy danych z pojazdów.

6. Czy i gdzie można kupić CDTerminal?

CDTerminal nie jest autonomicznym urządzeniem. Terminal jest integralną częścią rozwiązania CDP służącego do odczytu i analizy danych z pojazdów. Crash Data Poland wypożycza urządzenie Biegłym i Rzeczoznawcom przeszkolonym z zakresu Technik/ Analityk CDR, wykonuje odczyty i dostarcza pełne pliki z danymi do analizy lub wykonuje pełna analizę na zlecenie klienta.

7. Czego potrzebuję żeby odczytać dane przy pomocy CDTerminala?

• zasięgu sieci GSM
• w przypadkach niektórych marek pojazdów dodatkowego kabla (interface’u) lub adaptera

9. Czy przy pomocy urządzenia CDTerminal da się przeczytać dane z auta stojącego na parkingu podziemnym?

W przypadku braku lub bardzo słabego zasięgu sieci GSM odczyt może się nie udać. Niektóre modele telefonów umożliwiają skonfigurowanie „mostka” pomiędzy lokalną siecią WiFi (jeśli dostępna) a urządzeniem CDTerminal, jeśli istnieje możliwość takiej konfiguracji.

10. Czy CDTerminal będzie działał bez zasięgu sieci GSM?

Nie. Do przesłania odczytanych danych potrzebny jest zasięg siei GSM. W przypadku braku lub bardzo słabego zasięgu sieci GSM odczyt może się nie udać. Niektóre modele telefonów umożliwiają skonfigurowanie „mostka” pomiędzy lokalną siecią WiFi (jeśli dostępna) a urządzeniem CDTerminal, jeśli istnieje możliwość takiej konfiguracji.

11. Jakie dane możemy odczytać przy pomocy CDTerminala?

kody błędów i zdarzeń – informacje dotyczące stanu systemów i komponentów pojazdu
ramki zamrożone (freeze frame) – informacje towarzyszące usterkom lub zdarzeniom
historia operacyjna, historia przepływu energii – zapisy związane z eksploatacją pojazdu
historia interwencji ABS/ESP i inne zdefiniowane przez Producenta
pamięć zapasowa – kopia niektórych informacji chroniona przed skasowaniem za pomocą narzędzi serwisowych
rejestracja EDR – zapisy towarzyszące zdarzeniom typu kolizja – rejestrowane na 5 sek. przed zdarzeniem

12. Czy z pojazdu po zalaniu/ pożarze/w przypadku ciężkich uszkodzeń konstrukcyjnych da się odczytać dane elektroniczne?

Tak. Jest to możliwe, po wymontowaniu sterowników w warunkach laboratoryjnych. Crash Data świadczy takie usługi nieprzerwanie od 2015 roku.